19 November 2012

tuntutan atau fesyen ? ? ?

assalamualaikum w.b.t..

di suatu hari yg damai,,selepas bejalan2 di zoo negeri melaka,,singgah sebentar ke kedai mkn utk mengisi perut yg dah berirama rock kapak..selesai mkn aku berjalan2 di kiosk2 yg menjual tudung..niat dihati nk bli tdung...da lame rsenye x bli tdung..last mase raye ri 2 kot..xdela lame sgt pon kan??ehehe
sedang aku dok membelek2 tdung yg ade kat sne,,,TERRRRbekenan la dgn satu tdung ni...tdung bawal rege rm8 je pon...aku xsuke bli yg mahal2 sebab pkainye xlame..nt bile da jemu,,,tersimpan je kat dlm almari..kesian kat tdung2 tu nt...=(

belek punye belek dtg la tauke kedai (seorang wanita memakai tdung)

tauke kedai : ye dik,,nak cri tdung mcm mne??
CH : erm...tdung bawal je kak.. (senyum manis) ahakss..
tauke kedai : owh..pilih la yg mne berkenan..bnyak lagi kat dlm..(pon senyum manis gak..xnak kalah ng CH la 2)hihihihi

tibe2 keluar seorang wanita yg tidak bertudung dri kedai 2...maybe kawan kpd tauke kedai kot..
dgn x bgi salam trus je.................

kawan tauke kedai : haaa dik!!!!cube ko pkai tudung ni...cntik dik...siap corak polkadot2 lgi(smbil tegelak2)
 CH : (muke terkejut smbil mengerutkan dahi) erm..xpela kak... (sgt x berkenan ng care die)
kawan tauke kedai : xnak ke?? akak nak pakai,,tpi akak ni jenis xpakai tudung..
CH : owh yeke..try je la..mane tau lagi cntik bertudung (nada sedikit bergurau)
kawan tauke kedai : eh..akak nak tny ko ni...ko pkai tdung ni sebab tuntutan ke ataupun sebab fesyen?
CH : erm..sebab tuntutan kak..insyaallah.. .
kawan tauke kedai : bkn sebab fesyen??
CH : kalau akak tgok dri gaye saye skang ni,,sye pkai tdung bawal selimpang kiri kanan je kak...selekeh kan??sye xreti nk fesyen2 sgt la kak..old style je ha ...=)
kawan tauke kedai : owh yeke?? (trus msuk ke dlm kedai)
CH : (terpinga2 tpi still membelek tdung...ape mslh akak 2 erkk??)

aku tgok kiri kanan depan blakang,,tauke kedai pon da xde dekat situ...aku pun caucincau la pegi kiosk sblah..tpi mood da xde nk belek n bli tdung lagi...hurmmm...=(

peringatan kite bersama :
menutup aurat itu perintah Allah…sama ada manusia itu baik atau jahat…kan itu perintah Allah…kita tak boleh pertikaikan……!!

“Jika akhlak seseorang itu jahat…..maka dia akan dikira dosanya mengikut akhlaknya yang jahat….tetapi jika dia tidak memakai tudung menutup aurat…..maka dosanya akan bertambah lagi…janganlah kita melakukan satu dosa…kemudian kita tambah lagi dosa…akibatnya derita kita di akhirat..lama kita diazab di dalam neraka…..!!”

dimanekah kite???renung2kan dan slamat beramal!!!

2 ulasan:

Siti Saleha berkata...

Saya bertudung kerana itu aurat dan suka berfesyen ketika bertudung... ok la klu jwb mcm nie.

Cik Hani (CH) berkata...

2 la kak..doakn yg trbaik tok akak 2.hehe